Kent u die uitdrukking: aanbod creëert vraag?
Kent u die uitdrukking: aanbod creëert vraag? Vast en zeker wel. We zijn immers omgeven met dat gegeven uit de economische theorie. Van de jongeling die op Fortnite digitale punten spaart tot de lokale Albert Heijn. Met hamsters of met zegeltjes creëert die oude kruidenier het aanbod waarvan de klant in de ochtend nog niet had bedacht dat het toch wel nuttig zou. Ook zijn er in de hedendaagse winkelstraat volop voorbeelden van eettentjes. U wist natuurlijk nog niet dat u tijdens het nutteloos shoppen – immers morgen komt de bezorger met die nieuwe schoenen – hongerig zou worden. Maar de geur van hotdogs zorgt er zo juist voor dat u tegen de lieftallige partner zegt: “Ook zo zin in een patatje oorlog?” In het hedendaagse overheidsapparaat kennen ze hopelijk ook het principe. Ja inderdaad, ik twijfel enigszins. Het jaarlijkse Nieuwsjaarsbericht van de Hoofd Economie ging er immers niet over. Toch worden de burgers verslaafd gemaakt aan overheidsdienstverlening. Van een gratis scooter (na inname van een bepaalde hoeveel kilojoule) tot aan de zorg voor uw kroost (na een bepaalde hoeveelheid decibel van al dat geschreeuw). “We bedienen slechts wat de burgers behoeven”, zo hoor ik al het gemopper. Juist, dat zegt die lieftallige kruideniersvrouw van de Albert Heijn tijdens de reclame ook. Innovatieve dienstverlening moet er voor zorgen dat het nog vlotter wordt toegediend. U vraagt, de overheidsambtenaren draaien stevig door. De Wet van Baumol is tegenwoordig op volle toeren van slag. |
U vraagt, de overheidsambtenaren draaien stevig door